გვერდები

26.11.2025

ნოჯიხევის რკინიგზის სადგურის ისტორია - სადგური ველზე (1933 წ.)

 რამდენიმე წლის წინად აქ გაშლილი მინდორი ეგდო. აქა-იქ მხოლოდ ეკლის ბუჩქები მოსჩანდა და ამ ბუჩქებში ათასი მიმართულებით მიდიოდა საცალფეხო გზა. გზის გადაღმა ბალახ-ბულახსა და ბუჩქებში კურდღლები კვნეტდნენ კვირტებს და უშიშრად აცმაცუნებდენ ტუჩებს.

გამოხდა ხანი. აქამდე ამოატანა სენაკში _ დაგებულმა რკინის გზის ლიანდაგმა. ლიანდაგს ჩამოჰყვა მაატრებელი, ხოლო მატარებელს კიპირველი მგზავრები.

ორთქლმავალმა პირველად დაიკივლა ამ ველზე. მისი ხმა გაიშალა - ხეობას გაჰყვა, ბარს გადაეფინა და სადღაც მიწვა.

თითქოს ამ მატარებლისა და მგზავრების შესახვედრად გამოექანენ ახლო მთის კალთაში, ან ბარის სოფლის სიმწვანეში მიმოფანტული სახლები.

კურდღლები დაფრთხენ, ისინი შორს, დაიკარგენ, სადღაც... აქ აშენდა: აღმასკომი, სამანქანო-სატრაქტორო სადგური, ფოსტა, ადგილობრივი მეურნეობის ტრესტი, კოოპერატივი, სასადილო, რკინისგზელთა საცხოვრებელი სახლები, აბანო, საპნის ქარხანა .

ამისათვის იბრძოდა ორი დაუღალავი ენტუზიასტი: რაიკომის მდივანი ამხ. გ. ფირცხალაიშვილი და რაიაღმასკომის თავმჯდომარე ამხ. ტ. აბრამია.

ამრიგად ამ ველზე გაჩნდა სადგური ნოჯიხევი. ის აშკარად ეჯიბრება პირდაპირ, ხობიწყლის გაღმა ნაპირზე გაშენებულ ძველ დაბას—ხობს.

მომავალში განზრახულია ძველი დაბის გადმოტანა ნოჯიხევის სადგურზე. მართლაც ნოჯიხევს დიდი უპირატესოა აქვს წაართვას პირველობა ხობს, ვინაიდან სადგური მშვენიერ ადგილას მდებარეობს. აქედან ზღვამდე ორმოცი კილომეტრის მანძილზე. ხელის გულზეა გაშლილი მთელი კოლხეთის დაბლობი.

სწორედ ამ რამდენიმე წლის წინად, პირველ მატარებელს ჩამოჰყვა უცხო ხალხი.

ისი მოდიოდენ რაღაც უცნაური ხელსაწყოებით და ყუთებით დატვირთულები. ბაკანიდან დაბლობისაკენ გადაუხვიეს და მაღალყელიანი ჩექმებით შესტოპეს ჭაობში...

ესენი იყვნენ „კოლხიდმშენის" მიერ კოლხეთის ჭაობების დასაშრობად გამოგზავნილი საბჭოთა ინჟენერები, მიწისმზომელები და ტექნიკოსები.

ეს უცხო სტუმრები აედევნენ ხობიწყლის მარცხენა ნაპირს. ისინი სინჯავდნენ ნიადაგს ზღვის დონიდან, ზომავდენ ჭაობის სივრცეს, გზადაგზა ასობდენ პალოებს რაღაც ციფრების წარწერით, წინ იშვერდენ ხელებს, მიარღვევდენ ტალახს, ლაქაშებით დაფარულ ჭაობს, ღობეებს, სჭრიდენ კოლინდრით დაფარულ ლამაზ ეზოებს და მიემართებოდენ შავი ზღვისაკენ, ძველის-ძველი ქალაქ ყულევისაკენ, სადაც მდინარე ხობიწყალი ერთვის შავ ზღვას. სოფლელები გაოცებული შესცქეროდენ უცხო სტუმრებს. ინჟენერების განმარტებას, რომ ერთი წლის შემდეგ აქედან მდინარის ნაპირას გასწვრივ უნდა გაწოლილიყო საჟენ ნახევრიანი, ზოგან კიდევ უფრო მეტი სიმაღლის დამბა, რომელიც ხობისა და რიონის ნაპირებიდან გადმოხეთქილ წყალს არ ააოხრებინებდა ნათესებსა და მოსახლეობას — ურწმუნოდ და ხელჩაქნევით ხვდებოდენ ზოგიერთები, არ სჯეროდათ ეს სასწაული.

სად გაგონილა ბ-ნო ამხელა სივრცეზე დამბის გაყვანა, ვინ ამთხრის ამდენ მიწას?!. ამას მთელი დუნიაც რომ ჩამორეკონ აქ, ისიც არ ეყოფა, — გაიძახოდენ ზოგიერთები.

არაფერი სჯეროდათ ამ „ზღაპრის“... მხოლოდ იმაზე სწუხდენ, რომ ღობე-გაურღვიეს და კოლინდარი გადაუჯეკნეს ფეხთ...

ერთ დღეს ნოჯიხევის სადგურზე გადმოტვირთეს მანქანის ნაწილები, ავტოები, რკინის ნიჩბები, წერაქვები და ხე-ტყის სააღმშენებლო მასალა...

გაზეთი "დროშა" 1933 წ.







25.11.2025

1910 წელი საქორქიო - საზარელი მკვლელობა

ფოთი. ს. ჭალადიდში (საქორქიო) 2 მარტს, ღამით, ვიღაც ბოროტ-მომქმედები თავს დასხმიან მედუქნე არჩილ წულაიას, ხანჯლით თავი მოუჭრიათ და მუცელი გაუჭრიათ. ეს საზიზღარი მკვლელობა ხალხმა 3 მარტს დილით გაიგო.



დილითვე ჩამოვიდა სენაკიდან ამ საქმის გამო ბოქაული. მან შეკრიბა ხალხი და დილიდან-საღამომდის დატუსაღებული ყავდა. ის სთხოვდა ხალხს ბოროტ-მომქმედთა გაცემას. ამ საქმის გამო ეჭვით დააპატიმრეს ოთხი კაცი. როგორც ამბობენ ეს მხეცური მკვლელობა კერძო ნიადაგზე მომხდარა. ბოროტ მომქმედთ მოკლულ წულაიას დუქნიდან არა წაუღიათრა. მესამე დღეა, რაც სახადმა ხელახლა იჩინა თავი.

"ახალი სხივი" N32, 1910 წ.

24.11.2025

"ცნობის ფურცელი" N262, 1902 წ.

ხობი (სამეგრელო), გასულ წელს, აქაურ ორკლასიან სკოლის ზედამხედველმა ბ-ნმა გაგუამ შეიტანა თხოვნა კავკასიის ფრინველთ მომშენებელ საზოგადოებაში და ითხოვა ხობში დაეარსებინათ ამ საზოგადოების განყოფილება. შეჰყარეს ხობში საზოგადოება, შეიქმნა რჩევა-ლაპარაკი და ბ-ნ ნ. მკურნალის დასწრებით საზოგადოებამ თანხმობა გამოაცხადა: ყოველ ღონისძიებას მივიღებთ ამ საქმის განსახორციელებლადო. იქვე ამოირჩიეს თავმჯდომარე, მისი ამხანაგი, მდივანი და წევრები. ამით საქმე გათავდა.



ბევრჯელ დაწერილა და თქმულა, მონასტრიდამ „ქალაქამდე" მიმავალი გზა არ ვარგაო, მაგრამ ამით არა გამოვიდა რა. საზოგადოებამ ვერ იხმარა ენერგია, რომ თვით მაინც გააკეთოს თავისათვის გზა. მოსწავლე ყმაწვილები იძულებული არიან ორის ვერსის მანძილზე ფეხშიშველა იარონ. იმედი გვაქვს, აქაური ბოქაული, ბ-ნი ჩიქოვანი, ამ საქმის განხორციელებას თვითონ იკისრებს და კიდეც განახორციელებს.
აქეთკენ გამოიარეს ინჟენრებმა, რომელითაც დავალებული აქვთ წარადგინონ ამ მოკლე ხანში ცნობა იმის შესახებ, თუ საითკენ ექმნება მიმართულება სოხუმიდან მომავალ რკინის გზის ლიანდაგს. მათი აზრით, რკინის გზამ უნდა გაიაროს ზუგდიდი, აბასთუმანი, ხობი და სენაკი.

 "ცნობის ფურცელი" N262, 1902 წ.

21.11.2025

პირველი ტრაქტორისტები ხობში - ბიელები ვლადიმერ იოსავა და იპოლიტე შონია

 1928 წლიდან ხობის რაიონის სოფლებში ხარ-კამეჩების ტრაქტორებით ჩანაცვლების პროცესი დაიწყო. „რკინის ხარი“ ანუ „რკინაშ ხოჯი“ ასე უწოდებდნენ სამეგრელოში ‘ფორდზონის“ მარკის პირველ ტრაქტორებს. ამ თემას ეხმიანება ცნობილი მეგრული სიმღერის ტექსტი - „რკინაშ ხოჯი სი ვაგოკო ჭა დო ფურჩა, სკან რკინაშ ბარბალეფს ჯიმალობას ელუოფუჩა...“.

პირველი ტრაქტორი სოფელ ბიაში ვლადიმერ იოსავას და იპოლიტე შონიას შემოუგრუხუნებიათ. ახალგაზრდა ტრაქტორისტები სიამაყით გასცქეროდნენ ტრაქტორის კაბინიდან თანასოფლელებს.

„ტრაქტორის მუხლუხებს ზანზარი გაქონდა, წინა დღესაც ასეთივე გრუხუნით ჩაიარა აქვსენტი კეკუსანძემ და გეზი საჯიჯაოსკენ აიღო. „ ა, აგერ გვეჯე მიქა“ - თითით უჩვენებდნენ ერთმანეთს ერთბაშად აყაყანებული გლეხები“ - წერს პრესა.
მექანიზტორი! არც კი იცოდნენ ამ სიტყვის მნიშვნელობა სოფელში, არც ის, თუ რამხელა საქმეს გააკეთებდა ეს უშველებელი „რკინის ხარი“, იმედით შესცქეროდა კოლმეურნეობის თავმჯდომარე ფილუ შონია ტრაქტორის მიერ გავლებულ პირველ ხნულს.
1933 წლიდან ვ. იოსავა ხობის მტს-ში გადმოიყვანეს და თავისი საქმის მცოდნე, მუყაითი მექანიზატორი 1937 წლიდან სატრაქტორო ბრიგადას ჩაუყენეს სათავეში.
ამიტომაც მთავრობამ 1944 წელს დააჯილდოვა მედლით „კავკასიის დაცვისთვის“, უფრო მოგვიანებით ჯილდოს კვლავ ჯილდო დაემატა - ეს იყო მედალი „შრომითი მამაცობისთვის“.

20.11.2025

ძალიან საინტერესო სტატია 1923 წელს ხობის მონასტრიდან სიწმინდეების გატანის და მონასტრის დარბევის შესახებ

 ხობის (ზუგდ. მაზრა) მონასტრის დახურვა რამდენიმეჯერ სცადეს, მაგრამ ამაოდ. ამან მთელი ხალხი წინააღმდეგობა გამოიწვია. ბოლოს, 19 აპრილს, ხობში ჩამოვიდა: მაზრის აღმასკომის თავმჯდომარე როგავა ორმოცდაათი მილიციონერით. მთელი საზოგადოება მონასტრის გალავანში შეიკრიბა იმ გადაწყვეტილებით, რომ მონასტერი ნებით არ დაენებებია. წინმძღვარს ხალხმა გასღები ჩამოართვა და კეძო პირს მიაბარა.


როგავამ ხალხს აუწყა თავის მოსვლის მიზანი. როგავა გალეშილი იყო და გარკვევით ვერც ლაპარაკობდა და მოითხოვა მონასტრის გასაღები. ხალხმა ერთხმად უარი უთხრა. როგავამ იწყო უშვერი სიტყვებით გინება და მუქარა. მაშინ ხალხის სახელით უბრალო გლეხმა თ. ბიგვავამ თქვა: გვაკმარეთ რაც გვიქენით და გვჭირს, რა ხელი გაქვთ თქვენ ჩვენს სარწმუნოებასთანო, ეკლესიიის გასაღებს არ მოგცემთო. მაშინ როგავამ იშიშვლა რევოლვერი და მივარდა ცოტა მოშორებით მდგომ ბიგვავას. მილიციამ დაუშინა თოფები ხალხს (ცოტა ზევით ისროდენ და მანამ არ შეაჩერეს, სანამ შიშისაგან თავზარდაცემული ხალხი არ გაიფანტა და მონასტრის ეზო არ დასცალეს.

იმ პირმა, რომელსაც გასაღები ჰქონდა მიბარებული შიშით დაუბრუნა კომუნისტებს.ი სინიც შეცვივდენ მონასტერში, ბევრი ხატები და ისტორიული ნაშთები დალეწეს და გააფუჭეს, ბევრიც თითო-თითოთ მოიტაცეს - მაგ. ვერცხლის საზიარებელი 1 კოვზი კომუნისტ მილიციონერს ჩ. შონიას, მიხა კიტიას სახლში რძის დალევის დროს ჯიბიდან ამოუცლია და უხმარია. მე-9 საუკ. ხატი (წაწერებით) დამსხვრეულია. ბევრი ისტორიული ნაშთი - გაპარტახებულია.

ამ გამარჯვებით არ დაკმაყოფილდენ. დააპატიმრეს ოდაათი ქალი და კაცი და ყველა ესენი მონასტრის ბერებიან ერთად - ფეხით ზუგდიდში გარეკეს და ციხეში მოათავსეს. ისი დღესაც იქ იმყოფებიან.

გაზეთი "ჩვენი ერთობა" 1923 წ.


18.11.2025

რევაზ ართილაყვას ლექსი - ქ ა რ ი ა ტ ა

 


ქარიატა, ქარიატა,

ღამეა და ქარია და...

ეს სათუთი თუთარჩელა

დარჩეს ჩვენთან, თუ დარჩება

ქარიატა, ქარია და

 ფიცრულ სახლში ქარი ატანს,

მიწა ზეცის ოდენაა,

ზედ მეგრული ოდებია,

 

ზეცა მიწის ოდენია,

ზედ ვარსკვლავებს მოდენიან,

და ეზოებს გოგონები

 ნიავივით მოსდებიან.

ქარიატა, ქარიატა,

ღამეა და ქარია და

 გასათხოვარს გაულაღდი,

ფრთხილად იყავ ქმარიანთან.

 

ჟურნალი „ჭოროხი“ 1972 წ.

რა ხდებოდა ხობში 1916 წლის ნოემბერში

 ხიბულა

შუამდგომლობა. . ზუგდიდის განყოფილების . . . კითხვის გამავრცელებელი საზ. გამგეობა თხოვნით მიმართავს ქუთაისის გუბერნატორს, რათა ნება დართოს სოფელ ხიბულის მცხოვრებს ავა პლატონ დადიანს ხსენებულ სოფელში დაარსოს უფასო წიგნთსაცავ სამკითხველო.

 


ხეთა

სოფ. ხეთაში (ზუგდ.მაზრა) 22 ნოემბერს სამი შეიარაღებული ავაზაკები გზაში დახვედრიან გლეხ გაბრიელ აბსირიძეს, წაურთმევიათ 55 მანეთი და 73 კაპ. და მიმალულან. როგორც პოლიციელებს გამოურკვევიათ თავდასხმა. ჩაუდენია თადეოზ ბარაკაიას, რომელიც უკვე დააპატიმრეს და გადასცეს სასამართლოს.

 


ხიბულა

 სოფელ ხიბულაში (ზუგდ. მაზრა) 23 ნოემბერს რამოდენიმე შეიარაღებული ავაზაკები თავს დასხმიან ამავე სოფელში მცხოვრებ გლეხს სტეფანე ჯანჯღავას, წაურთმევიათ 30 მანეთი და მიმალულან.

 


ხობი

სოფ. ხობი. (ზუგდიდის მაზრა) ნაჯიხევისა, ხორგისა, სადიდჯეოს, აბასთუმანისა და ხეთის საზოგადოებათ ნება დართეს ამოირჩიონ კომისია ხობში სამეურნეო სკოლის დასაარსებლად.

 


ხორგა

სოფელ ხორგაში (ზუდიდის მაზრა) 27 ნოემბერს, კაჯა დოლბაიას თავს დაესხა ბუხუ გვარამია, რომელსაც პირველის მტრობა ჰქონია და რევოლვერის ტყვიით მძიმეთ დასჭრა. გვარამია მიიმალა.

 


გაზეთი „სამშობლო“ 1916 წ.

მეორე მსოფლიო ომში დაღუპული მამა-შვილი - აკაკი და შალვა ხელაიები

 მეორე მსოფლიო ომში დაღუპული მამა-შვილის - აკაკი და შალვა ხელაიების ისტორია



ხობის რაიონის სოფელ ქვალონის მცხოვრებმა აკაკი ხელაიამაც მიატოვა ოჯახი, მეუღლის ანაბარა დატოვა ცხრა შვილი და წავიდა სამშობლოს დასაცავად. იბრძოდა ვაჟკაცურად, გულადად, რამდენჯერმე დაიჭრა. ერთხელ ჰოსპიტლიდან დაბრუნებულმა, შეტევის წინ, შემთხვევით ნახა ფრონტზე მოხალისედ წასული უფროსი ვაჟი. ძნელი წარმოსადგენია მამა-შვილის შეხვედრა. ერთად, მხარდამხარ იბრძოდნენ. ერთ სუსხიან დილას სასიკვდილოდ დაიჭრა შვილი. მამამ დახმარების აღმოჩენა სცადა, მაგრამ მტრის ტყვიამ უწია და მოკლა. შვილიც დაიღუპა ჭრილობით.
ასე დაეცნენ და ერთ სამარეში განისვენებენ მამა-შვილი აკაკი და შალვა ხელაიები.

"კომუნისტი" N45, 1963 წ.

23.10.2025

ხობის რაიონის სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის მიმოხილვა (1916 წ.)

 მოწერილი ამბები

ხობის რაიონს ანუ რედუტკალის. საბოქაულო განყოფილებას შეადგენს სოფლის საზოგადოებანი: ხეთის, დიდი ნეძის, ხორგის, ქვალონის, ხორშის, ბანის, საჩიჯაოსი, და ნოჯიხევისა. ამა სოფლებთა შორის იმყოფება დაბა ხობი და ქალაქი ყულევი რედუტკალედ გადმონათლული. დ. ხობში არიან: ადგილობრივ საბოქაულოს განყოფილება, სასოფლო საავადმყოფო და სხვა წვრილმანი სასოფლო დაწესებულება. დასახელებულ სოფლებს ჩაუდის შუაზე მდინარე. ხობის წყალი, რომელიც ერთვის შავ ზღვას იქ, სადაც ქალაქი ყულევია.  ჩამოთვლილ სოფლების მცხოვრებნი მისდევენ მიწის მუშაობას. ერთად ერთი წყარო თავის სარჩენად სიმინდია და სხვა მცენარეულების მოშენებას ნაკლებად მისდევენ გარდა ხეთის საზოგადოებისა, სადაც გავრცელებულია დაფნა. დაფნის ფურცელი კარგ ფასებში იყიდება და ხეთელებიც არ იშურებენ შრომას თავიანთი კარმიდამოში სადაფნედ გადააქციონ, სხვა სოფლებმაც მიბაძეს ხეთელებს, ცდილობენ დაფნისა და თხილის მოშენებას, მაგრამ ბევრგან არ ხეირობს, რადგანაც დაბალი ჭაობიანი მდებარეობა ხელს უშლის.

უმაგალითო ომიანობის ქარიშხალმა და მისგან გამოწვეულმა ცხოვრების სიდუხჭირემ ხომ უკიდურეს გაჭივრებაში ჩააგდო ყოველი კუთხის სოფელი ეს ყველასათვის აშკარაა, მაგრამ იმ უბედურების აწერა რაც ხობის რაიონის სოფლებს - 1914-1915 მოუსავლობამ, ყოვლად მოაყენა შეუძლებელია. სოფლელნი დაიმშნენ, დასნეულდნენ, და სასოწარკვეთილებას მიეცნენ...

აქ ავწერ მხოლოდ სოფ. ნოჯახევის უნუგეშო მდგომარეობას.

ს. ნოჯიხევი შესდგება სამი პატარა სოფლისაგან: ბია, ხობი და ნოჯიხევი. აქვე არის დ. ხობიც სენაკ-ზუგდიდის გზატკეცილზე. მცხოვრებთა რიცხვი 600-მდე კომლია. ადგილმდებარეობა გარდა ს. ბიისა წარმოადგენს დაბალ ვაკე ადგილს, მშრომელი ხალხის ერთად-ერთი მარჩენელი წყარო სიმინდია, მაგრამ ომიანობამ მუშა ხელი შეათხელა და მოსავალმაც იკლო. წარსულ უკანასკნელ ორი წლის მოსავლის სულ მთლად მოსპობამ გამოიწვია საშინელი სიმშილობა. მიწის მუშა სასოწარკვეთილებაში ჩაიყენა და ისედაც გაჭირვებული ცხოვრება აუტანელი გახადა. ამას ზედ დაურთეთ სოფლელთა გადჭარბებული სიღარიბე, ეხლანდელი ყოველგვარი სანოვაგისა და პირველ საჭიროების საქონლის უზომო სიძვირე. ჩარჩ-ვაჭრების თავგასულობა, გადასახადების ერთი-ორად მომატება, სოფლად გავრცელებული ავაზაკობა, და წარმოგიდგებათ მთელი ზღვა გადამეტებულ უბედურებისა.

1914 წელს. მთავრობამ აღუთქვა დამშეულ სოფლებს დახმარება სიმინდით. დაჰპირდა სესხი დ სამის წლის ვადით თითოეულ კომლს მოზრდილთა სიმინდი ბავშვებს ხუთ წლამდის ნახევარ ფუთს სიმინდს. ნოჯიხევლებმაც განაჩენების დადგენის შემდეგ რის ვაი-ვაგლახით მიიღეს 1915 წლის ზაფხულში სიმინდი სადგურ ქვალონზე – ნოჯიხევიდან 8-10 ვერსის სიშორეზე. ნოჯიხეველ გლეხკაცობამ მიიღო დანიშნულ სადგურზე ნაწილ-ნაწილად სხვა და სხვა დროს. სიმინდს ურიგებდა სოფლელთ ადგილობრივი ადმინისტრაცია, საზოგადოების მიერ ამორჩეულ კომისიის დასწრებით. გამიგონია სოფლელებისგან, რომ ნოჯიხევის მა მასახლისს თითეულ კომლიდან ხუთ-ხუთი გირვანქა სიმინდი თავის სასარგებლოდ მიჰქონდაო. ამას ადასტურებს ზოგიერთი წევრი კომისიისა. როგორც მითხრეს ამის შესახებ საჩივრის ქაღალდიც მიართვეს ვისთანაც ჯერ იყო, საქველმოქმედო საზოგადოების ქუთაისის განყოფილებამ გამოგზავნა ზუგდიდის მაზრის დამშეულთათვის შარშან 1,000 ფუთი სიმინდი, აქედან რგებია ს. ნოჯიხევს 80 ფუთი რომელიც დანიშნულებისამებრ არ განაწილებულა კეთილსინდისიერად ადგილობრივ პირების მიერ. ზუგდიდში შემდგარ კომისიას ჩაუბარებია ს. ვას-თვის 80 ფუთი სიმიდი და ს-ივას 40 ფუთამდის გადაუცია გ-იასთვის ს. ნოჯიხევის უკიდურესად გაჭირვებულთათვის, როგორც ამბობენ ამ უკანასკნელს მეტი წილი სიმინდისა თავის სასარგებლოდ გაუყიდია და ზოგიერთებისთვის კი სულ არ მიუციათ. ს. ივას წარუდგენია დარიგების სია ზუგდიდში სამაზრო კომისიასთვის, რომელიც სინამდვილეს არ ეთანხმება. სიის ბოლოს წაუწერია ს. ივას შემდეგი: „მე დამეხარჯა სენაკ-ზუგდიდში მოგზაურობის დროს, 16 მანეთამდის. ყველა ეს ხარჯი მომივიდა სიმინდის დარიგების დროს და გთხოვთ დამაკმაყოფილოთ ფულით ან წინააღმდეგ შემთხვევაში, სადლობა გამომიცხადეთ გაზეთის საშუალებითო". ამის შესახებ დაკითხვაც იყო სოფელში; სიაც ჩემის თვალით ვნახე.  დიდის კომისიის წევრებისგან, ვინც კი ღებულობდა მონაწილეობას ნოჯიხევის 3 საზოგადოებისთვის სიმინდის გამოგზავნაში გამოააშკარავონ, თუ რომელი საბუთის ძალით მიეცა ს. - ას სიმინდი დასარიგებლად — მაშინ, რო-516 მანეთამდის. ყველა ეს ხარჯი მივიდა სიმინდის დარიგების დროს დი გთხოვთ დამაკმაყოფილოთ ფულით ან წინააღმდეგ შემთხვევაში, სადლობა გამომიცხადეთ გაზეთის საშუალებითო". ამის შესახებ დაკითხვაც იყო სოფელში; სიაც ჩემის თვალით ვნახე, ის სწორი არ არის. მოვითხოვ ზუგდიდის კომისიის წევრებისგან, ვინც კი ღებულობდა მონაწილეობას ნოჯიხევის საზოგადოებისთვის სიმინდის გამოგზავნაში გამოააშკარავონ, თუ რომელი საბუთის ძალით მიეცა ს. ვას სიმინდი დასარიგებლად მაშინ, როდესაც ამის შესახებ საზოგადოებას არ დაუვალებია მისთვის და არც არავინ იცოდა ეს. ვსთხოვ აგრეთვე საქველ მოქმედო საზოგადოების ქუთაისის განყფილებას მოითხოვოს ანგარიში ს. ნოჯიხევში დარიგებულ სიმინდისა და თუ ბოროტმოქმედება აღმოჩნდეს, იმ შემთხვევაში დამნაშავენი გადაეცეს საზოგადოების მსჯავრის დასადებად, საქვ. საზოგად. კაპეიკობით დიდის წყლებით აგროვებს ფულს გაჭირვებულთათვის და ადგილობრივ უთავბოლობის გამო კი დახმარების. ხელი დანიშნულებას არ სწვდება.

სოფელს ჭირისუფალი არ ჰყავს. სოფლის ინტელიგენციას, მასწავლებელთ და სხვას ყური ბამბით დაუცავი გაჭირვებულ მოძმის სოფლის მშრომელ გლეხკაცობის უბედურებას ყურადღებას ნაკლებად აქცევენ. შარშან ავად იყო თუ კარგად სოფელს მიეცა და ხარება სიმინდით და დღეს კი, როდესაც ფუთ სიმინდს ორ მანეთად ვერ შოულობს კაცი და მუშა გლეხი უთესლოდ არის დარჩენილი, თავს არავინ იწუხებს, რომ საიდანმე. დახმარების წყარო გამოუნახოს სოფელს. ეხლა არის გაცხარებული თესვა, მაგრამ უთესლობისა გამო ყანების მეტი წილი დაუმუშავებელი რჩება.

ნოჯიხევის წერილი კრედიტის აშხანაგობა ვერ უწევს ანგარიშს თავის დანიშნულებას. წევრი ამხანაგობისა ვერ შოულობს სესხად იმდენს, რამდენიც ცოტათი მაინც გააუმჯობესებდეს სოფლის მეურნეობას, 15 აპრილს სოფლის კანცელარიასთან იყო შეკრები ლი 250 მდე წევრი ამხანაგობის (თითოეული წევრი ითხოვდა სესხად 30-100 მანეთამდე, მაგრამ ამას მესამედიც არ მიუღიათ ზოგიერთებს, აღებული ფული ვერ დაუკმაყოფილებს აუცილებელ საჭიროება, წევრს - მცირეოდენი სესხი შემოეხარჯება და რჩება დავალიანებული.

წვრილი კრედიტის წევრებმა საჭიროდ დაინახეს კოოპერატიული დუქნის დაარსება. აღებული ფულიდან გადასდვეს ექვს-ექვსი მანეთი და დაადგინეს გაიხსნას კოოპერატიული დუქანი და ხობში - განყოფილებანი კი ბიას და ნოჯიხევს, ამოირჩიეს მომავალი დაწესებულების გამგეობა კენჭისყრით, რამაც ვერ დააკმაყოფილა საზოგადოება სავსებით. გამგეობაში მოჰყვნენ ერთი-მეორის ხათრით მოწვეული პირები და საზოგადოების მიერ ნდობით აღჭურვილი პირები კი განზე 5 დარჩნენ. საზოგადოების ერთი ნაწილი უკმაყოფილოდ დაიშალა. გამგეობის წევრთა შორის ამორჩეულ იქნა ბ. ლაზარე შურღაია (ახლად სწავლა დამთავრებული), რომელიც იმედია საზოგადოების ნდობას გაამართლებს და ყოველ უკმაყოფილებას გააქარწყლებს თუ კი ის მოეპყრობა ამ კეთილ საქმეს ყურადღებით. 

"სახალხო ფურცელი" N566, 1916 წ.








წყალდიდობა ხობში (1916 წელი)

 ხობის რაიონი (1916)

ისეთი ნიაღვარი და წყალდიდობა, როგორიც იყო 23-26 ივნისამდის სამეგრელოში მცხოვრებთ არ ახსოვთ, არც ვისმეს შეხვდებით ამგვარ მოვლენის გამგონეს.

დაიწყო კოკისპირული წვიმა 28 ივნისს; გამოდარების ნიშანს ხალხი ვერ ხედავდა. 24 დილით მდინარეები: ხობის წყალი, მუნჩია, ჯუმი, ჩხოუში, ენგური და სხვა, რომელნიც მიმდინარეობენ სამეგრელოში და ერთვიან შავ ზღვასკალაპოტს გადასცილდნენ. ხალხი შიშმა აიტანა და სასოწარკვეთილებაში ჩააგდო. წყალი წუთობით მატულობდა, საღამოს რომ გორაკიდან გადაგეხედათ, თვალწინ წარმოგიდგებოდათ მთელი დაბალი სამეგრელოს სოფლები; ჭალადიდი, ქვალონი, ნოჯიხევი, ხობი, ხორგა, დაბალი ხეთა, იდინეძი და სხვა მოზღვავებულ წყლის მორევში. ყველა მდინარე თითქმის ერთი მეორეს შეუერთდა. აქა იქ წყალში მოსჩანდა სახლის სახურავები. მთელი სახნავ-სათესი ჭალა-ადგილები, სადაც ერთი დღის წინად დაინახავდით მშვენივრად გათოხნილ გაწმენდილს, წელამდის ამართულ სიმინდს, ზღვად იყო გარდაქცეული. ახალ სენაკიდან ზუგდიდისკენ. მიმავალ სამხედრო გზატკე-ცილზე მიმოსვლა შეწყდა.

ჩასცვივდნენ დაბა ხობის მოვაჭრენი და მის ირგვლივ მცხოვრებნი განსაცდელში" (. ხობი მდებარეობს ხობის წყლის მარჯვენა ნაპირზე). ადიდებული ხობის წყალი მათ ღვთის რისხვად მოევლინა. გარშემო ადიდებული წყალი შემოერტყა დაბას ისე, რომ გაქცევაც შეუძლებელი შეიქნა, დარჩა. მთელი დაბის მცხოვრები გამომწყვდეული და შიშისგან დაფეთებულ ხალხს ვერ გაეგო, თუ რითი ეშველნა თავისთვის. ყოველივე იმ უბედურების, რაც გამოსცადეს. ხობელებმა და მის ახლო მახლო მდებარე სოფლებმა, კალმით აწერა შეუძლებელია.

ამ ყოფაში იყო ადგილობრივი საზოგადოება 24 — 25 ივნისს. 26- კი თორმეტი საათიდან ცოტა გადაიდარა და წყალმაც კლება იწყო. 27 ივნისს წყალი თავის კალაპოტში ჩადგა და შესაძლებელი გახდა იმ უბედურების თვალით დანახვა, რაც მოუტანა გაჭირვებულ სოფლელებს ამ საბედისწერო წყალდიდობამ.

მდინარე ხობის წყალი საყანე ჭალებით მდიდარია; სოფლები: ხორგა, ხობი, ნოჯიხევი, ბია, ზენი, ზუბი და სხვა, მდებარეობენ ამ მდინარის ნაპირებზე. ადგილობრივნი სოფლელნი ამუშავებენ საყანეთა ხობის წყლის ჭალებს, სადაც მოჰყავთ სიმინდი. სოფლის საბრალო მიწის მუშამ მშიერის კუჭით - დიდის ვაი-ვაგლახით გააკეთა ყანა, დათესა სიმინდი, დაამუშავა. ის რიგი-ანად და უმაგალითო წყალდიდობამ კი სულ ერთიანად მიწასთან გაასწორა. ამ აუარებელ ჭალებიდან ერთ ტარო სიმინდსაც ვერავინ წაიღებს შინ. სხვა ადგილების ყანებიც ნიაღვარმა წალეკა და მთლად გააფუჭა.

ქვემო სამეგრელოში მარტო ხობის წყლისაგან ზარალი შეადგენს რამოდენიმე ასი ათასს მანეთს და ამას რომ მიუმატოთ სხვა მდინაარებისაგან მიყენებული ზარალი, დიდ ციფრს მივიღებთ.

შარშან და წრეულს, ვინ იცის რა და რა უბედურება და განსაცდელი გამოიარა მიწის მუშა. სოფლელმა გლეხმაშემდეგში კი უარესი დღე მოელის. ყველა სევდიანად გამოიყურება, ყველანი ერთნაირ მდგომარეობაში ჩასცვივდნენ და წყევლიან თავიანთ დაბადების დღეს.

საჭიროა დაუყონებლივ შედგეს კომიტეტი ადგილობრივი და სამაზრო, რომელთაც დაევალოს დაზარალებულ ადგილების გამოკვლევა და აცნობოს ყველას, სადაც საჭირო არის.

ძალიან კარგს იზამენ ქართველთა საქველმოქმედო საზოგადოება და სხვი დაწესებულებანი, თუ ეხლავე შეუდგებიან დაზარალებულ სოფლების დახმარებას.