გვერდები

21.04.2020

საბჭოთა სისტემის მიერ დევნილი ხიბულელი ექიმი დიმო ცხონდია

საბჭოთა საკონცენტრაციო ბანაკიდან გაქცეული, დიმიტრი (დიმო) ცხონდია იძულებით ემიგრაციაში ისე გარდაიცვალა, რომ სამშობლოში დაბრუნებაზე, სოფელში პატარა სახლზე და მთის მდინარეში ბანაობაზე ოცნებობდა, მაგრამ რეპრესიების ეშინოდა. რეპრესიების, რომელიც ბევრჯერ გამოიარა.
დიმო ცხონდიას შვილიშვილი ლირა არაჩემია გვიყვება, რომ ბაბუა არ იზიარებდა ბოლშევიკების იდეებს, რის გამოც გადაასახლეს სოლოვეცკის კუნძულებზე.

„ის იყო დედაჩემის, მარგო ცხონდიას მამა. დაიბადა 1903 წელს 15 აგვისტოს ხობის რაიონის სოფელ ძველ ხიბულაში, შეძლებულ ოჯახში. დედამისი ჯიშკარიანის ქალი იყო. მამამისი სოფელში ყველათვის პატივსაცემი კაცი იყო. ასეც ეძახდნენ. ირკოჩიშ მორდია, (ყველას ნათლია) რომელიც ასევე იმდროინდელი კომუნისტური რეჟიმის მსხვერპლი გახდა, დაიჭირეს და არავინ იცის, სად და რა ვითარებაში დაიღუპა. ბაბუა - დიმო ერთადერთი შვილი იყო. მან დაამთავრა ზუგდიდის პირველი საშუალო სკოლა, სწავლა გააგრძელა თბილისის სამედიცინო უნივერსიტეტში. არ იზიარებდა კომუნისტების იდეებს. ჰქონია უშუალო კონფლიქტი ბერიასთან, თუმცა ზუსტად რა მოხდა, არ ვიცი“, - იხსენებს ლირა არაჩემია.
სოლოვეცკის საბჭოთა გულაგში ყოფნის პერიოდი რეპრესირებულმა მოგვიანებით მემუარებში აღწერა, ჩვენ მისი ნაწერების მხოლოდ რამდენიმე ფოტო ვნახეთ. დიმო ცხონდიას ნაამბობი ბოლშევიკური რეპრესიების შესახებ აღწერილი აქვს ასევე ცნობილ რეჟისორს, მის მეგობარს გია დანელიას წიგნში „სადღეღამისო სადღეგრძელოები“:

„გადაარჩინა იმან, რომ ექიმი იყო და სამუშაოდ სამხედრო ნაწილში აიყვანეს. ნემსებს უკეთებდა ბანაკის უფროსს და მის ცოლს. ისინი ნარკომანები იყვნენ. ერთხელაც მორფინის მარაგი დამთავრდა და ის ორ თანმხლებ პირთან ერთად არხანგელსკში გაუშვეს ჩამოსატანად, საიდანაც გაიქცა, თბილისამდე ჩავიდა, რათა იქიდან თურქეთში გადასულიყო. თუმცა წასვლის წინ ოჯახის ნახვა გადაწყვიტა. ამ დროს ოჯახი სოფელში ცხოვრობდა. სახლში რომ მივიდა, დააპატიმრეს. სოფელში საპატიმრო არ იყო, ფარდულში ჩაამწყვდიეს, რომელიც მავთულით გააღო და გაიქცა, თუმცა გზაში სკოლის მასწავლებელი შეხვდა, რომელსაც მისი ნახვა გაუხარდა. მოუყვა, რომ სკოლაში ღონისძიება უნდა ჩაეტარებინა და რჩევა ჰკითხა. დიმოს მოერიდა და არ შეაწყვეტინა საუბარი, იდგა და უსმენდა ბერიაზე ლექსებს, ამასობაში კი დაიჭირეს“, - წერს გია დანელია.

საბოლოოდ, როგორც მისი შვილიშვილი ამბობს, საბჭოთა საკონცენტრაციო ბანაკის ტყვემ გაქცევა მოახერხა.
„გაიქცა და გადავიდა თურქეთში მსახიობ გურამ საღარაძის ბიძაშვილ ლევიკო საღარაძესთან ერთად. შემდეგ სირიაში აღმოჩნდა, სადაც შეხვდა უკრაინელ ქალს, რომელიც ცოლად შეირთო. ლევიკომ კი ამ ქალის შვილი შეირთო ცოლად და კარგა ხანს ცხოვრობდნენ სირიაში. ბაბუა გადავიდა ჯერ საფრანგეთში, სადაც სწავლა გააგრძელა სამედიცინო მიმართულებით. მსახურობდა დე გოლის არმიაში, შემდეგ კი ამერიკაში დასახლდა. ცხოვრობდა სან ფრანცისკოსთან პატარა ქალაქ სანტა როზაში. ეყოლა შვილი ვოვა, ვლადიმერ ცხონდია, რომელიც ასევე ექიმი იყო, ოქსფორდის უნივერსიტეტის პროფესორი. ბაბუას კი ჰქონდა პატარა კლინიკა, რომელიც ერთგვარი ხანდაზმულთა სახლი იყო. მასთან ამერიკაში ძალიან ბევრი ცნობილი ქართველია სტუმრად ნამყოფი“, - ამბობს ლირა არაჩემია.
ემიგრაციაში ყოფნისას მას საქართველოში დარჩენილი ოჯახის შესახებ ცნობები არ ჰქონდა. არ იცოდა, რომ კომუნისტებმა საქართველოში დარჩენილი დედა, ცოლი და ვაჟი გადაასახლეს.
„ყაზახეთში გადაასახლეს დიმოს დედა, მადიკო ჯიშკარიანი, რომელსაც სოფლის საბჭოს შენობასთან დაუწყევლია სტალინი. იმ დროს მოვესწრო, რომ სახელი დაგეკარგოსო. ის გადასახლებაში გარდაიცვალა. მასთან ერთად გადასახლებულები იყვნენ დიმოს ცოლი გოგუცა ყურაშვილი და შვილი, ჩემი ბიძა იური ცხონდია. დედა მაშინ საქართველოში არ იმყოფებოდა და ამიტომ გადარჩა“, - იხსენებს ლირა არაჩემია.

სტალინის სიკვდილის შემდეგ დიმოს ცოლ-შვილი დაბრუნდა. მათ შესახებ დიმომ მხოლოდ 60-იან წლებში შეიტყო. როგორც გია დანელია წერს, ემიგრაციაში მისი გავლენიანი მეგობრების დახმარებით შეძლო შვილის ამერიკაში მოწვევა.
„ბიძაჩემმა მოახერხა ამერიკაში წასვლა. მამა-შვილმა 40 წლის შემდეგ ნახა ერთმანეთი. შემდეგ დიმო თავად ჩამოვიდა საქართველოში. სოხუმის აეროპორტში მიწას კოცნიდა. რომ წავიდა, დედა 3 წლის დატოვა და რომ ჩამოვიდა, მე უკვე 20 წლის დავხვდი. მოიარა მთელი სოფელი. დიდი სუფრა გაუშალეს. მართალია უკან დაყვებოდა უშიშროების ხალხი, მაგრამ ჩვენი შეხვედრა დიდი ბედნიერება იყო“, - ამბობს შვილიშვილი.
ამის შემდეგ დიმო საქართველოში კიდევ ერთხელ ჩამოვიდა. გია დანელია მას ერთ-ერთ სასტუმროში შეხვდა. როგორც წიგნში წერს, მისი მეგობარი ავად ყოფილა. დიმოს მისთვის სამშობლოში დაბრუნების ოცნება გაუნდვია და უკითხავს:
„მინდა ამერიკაში კოტეჯი გავყიდო და საქართველოში გადმოვიდე, დარჩენილი ცხოვრება სამშობლოში გავატარო. ყველა ერთად ვიცხოვრებთ, საღამოობით ლოტოს ვითამაშებთ, დილით მდინარეზე ვიბანავებთ, ისე, როგორც ბავშვობაში, მაგრამ სულ ვფიქრობ, ისევ რომ მოუნდეთ ჩემი დაჭერა? თუ დევნის მანია მაქვს? რას ფიქრობ?
-რა უნდა მეპასუხა. მაშინ არავინ იცოდა, რა იქნებოდა ხვალ. ვუპასუხე, რომ არ ვიცი. მან ამოიოხრა, ორი აბი ასპირინი მიიღო, ცხელი ჩაი დავალევინე ლიმნით და საბანი გადავაფარე, ჩაეძინა.
ოთახში იწვა საკონცენტრაციო ბანაკიდან გამოქცეული პატიმარი, დე გოლის არმიის პოლკოვნიკი, სან-ფრანცისკოს ხანდაზმულთა სახლის დირექტორი, ექიმი დიმო ცხონდია, რომელიც მთის მდინარეში ბანაობაზე ოცნებობდა, მაგრამ ეშინოდა, რომ ისევ დაიჭერდნენ, დილით აეროპორტში გავაცილე და მას შემდეგ არ მინახავს“, - წერს გია დანელია.
დიმო ცხონდია გარდაიცვალა 77 წლის ასაკში. დაკრძალულია ლევილის სასაფლაოზე, შვილთან ვოვა ცხონდიასთან ერთად.
წყარო: 
http://www.nplg.gov.ge/bios/ka/00015858/

08.04.2020

ხობის მონასტერი გაბრიელ გეგენავას, ფედოტ ელჩინისა და პავლე ზახარიევის ელჩობათა მასალებში


გაბრიელ გეგენავას, ფედოტ ელჩინისა და პავლე ზახარიევის ელჩობათა მასალებწარმოადგენს სამეგრელოს სამთავროსა და რუსეთს შორის განხორციელებულ ელჩობათა მასალების ქართულ - რუსულ ენებზე გამოცემას თანდართული გამოკვლევით, რომელიც შესრულებულია აგრეთვე ინგლისურ ენაზეც. მასში განხილულია წარმოდგენილი მასალების წყაროთმცოდნეობითი მნიშვნელობა რუსეთის, საქართველოს, მათ შორის განსაკუთრებით სამეგრელოს რეგიონის და იმ პერიოდში მისი ორგანული ნაწილის - აფხაზეთის თანამედროვე ტერიტორიის ისტორიის შესწავლისთვის.
 აღნიშნული წიგნიდან გთავაზობთ, ორ ნაწყვეტს ხობის მონასტრის შესახებ.
30 აპრილს ხონის (ხობის-ჯ.გ.) მონასტერში არქიმანდრიტ ნიკოლოზთან (ნიკოლოზ ჩოლოყაშვილი, ხობის მონასტერში მოღვაწეობდა 1640-1643 წლებში) ჩავედით და მონასტერში მივედით. არქიმანდრიტი საღმრთისმსახურო სამოსელში საძმოსთან ერთად ყოვლადწმიდა ღმრთისმშობლის ხატით, ჯვრითა და სახარებით შემოგვხვდა. ჩვენ ხატს თაყვანი ვეცით, სახარებასა და ჯვარსაც ვემთხვიეთ. შემდეგ ტაძარში შევედით და წირვა მოვისმინეთ. წირვის შემდეგ არქიმანდრიტმა ნიკოლოზმა ყოვლადწმინდა ღმრთისმშობლის კვართი და მოწამე კვირიკეს მარცხენა ხელი მაჯამდე, აგრეთვე ქრისტეს მოწამის მარინეს მარინეს მარჯვენა ხელი გვიჩვენა. მისი ძვალი ხელისგულიდან იდაყვამდე გაპობილია. ყოვლადწმიდა ღმრთისმშობლის კვართის საყელო კი პატარაა - სამი გოჯის ოდენა და ამის შესახებ ვიკითხეთ: რატომაა საყელო პატარა? არქიმანდრიტმა ნიკოლოზმა გვიპასუხა: ღმრთის ნებით, საყელო წლიდან წლამდე ვიწროვდებაო. კვართი კი ფართეა, ხოლო სახელოები მოკლე და ფართე. ის დაჩითულია და მეწამული ფერისაა. ჩვენ ვიკითხეთ კვართისა და წმინდა ნაწილების შესახებ: საიდან და ვის მიერ არის ჩამობრძანებული? არქიმანდრიტმა გვიპასუხა: მე აქ დიდი ხანი არ არის რაც ვარ; არ ვიცი, საიდან და ვის მიერ არის ჩამობრძანებული. მატიანე კი ამის შესახებ არ მინახავსო. წირვის შემდეგ არქიმანდრიტმა სატრაპეზოდ მიგვიწვია და ჩვენმასთან მივედით და მაგიდასთან საუბარი გაიმართა. არქიმანდრიტმა გვკითხა: დიდი ხანია რუსეთი მოინათლა? ჩენ ვუთხარით: რუსეთის ქვეყანა მეშვიდე ათასწლეულის დამთავრებამდე 504 წლით ადრე მოინათლა და რუსეთის ქვეყნის მონათვლიდან დღემდე 652 წელი გავიდა.
----  ----  ---- ----
3 მაისს ხობში ყოვლადწმიდათას მონასტერში ეპისკოპოს ნიკოლოზთან მივედით. იმ მონასტერში ეპისკოპოს ნიკოლოზთან მივედით. იმ მონასტერში ქვის ტაძარია, საკურთხეველი გამოყოფილია; ტაძარში დეისუსი და ადგილობრივი ხატები წესისამებრ არის. იმ ეკლესიაში ჩვენი თანდასწრებით წირვის შემდეგ ეპისკოპოსმა ნიკოლოზმა ყოვლადწმიდა ღმრთისმშობლის პერანგი გვჩვენა. ის პერანგი დაჩითული ქსოვილისგანაა შეკერილი; ხოლო არც ისე თხელი დაჩითული ქსოვილი მეწამული ფერისაა. პერანგი ზომით გრძელია და ფართო, სახელოებიც ფართო აქვს, - როგორც მამაკაცისას, საყელო კი საკმაოდ პატარა - სამი გოჯის ოდენა. პავლე მღვდელმა ეპისკოპოსს ნიკოლოზს ჰკითხა: რატომ აქვს ამ პერანგს ასეთი პატარა საყელო? ეპისკოპოსმა ნიკოლოზმა თქვა: ღმრთის განგებით პერანგის საყელო ყოველ წელიწადს კლებულობს. წმიდა ნაწილები კი გვაჩვენა - მოწამე კვირიკეს მარცხენა ხელი მაჯამდე და მოწამე მარინეს მარჯვენა ხელი იდაყვამდე. პავლე მღვდელმა თქვა: დრანდაში ორი ხელის ძვალი გვიჩვენეს მაჯიდან იდაყვამდე და ეპისკოპოსმა ანდრიამ გვითხრა, წმიდა მარინესიაო, ახალ კი მესამე ხელი აღმოჩნდა - მოწამე მარინეს სამი ხელი ჰქონდა? ნიკოლოზ ეპისკოპოსმა თქვა: ეპისკოპოს ანდრიას უცოდინარობით უთქვამს, რომ ის ხელის ძვლები წმინდა მარინესია; ის ხელის სწორი ძვლები კი მოწამე ბარბარესიაო. ამის შემდეგ ეპისკოპოსმა ნიკოლოზმა ფედოტი და პავლე მღვდელი სატრაპეზოდ მიიწვია.
ის ეპისკოპოსი ნიკოლოზი კი წარმომავლობით საქართველოდან, თეიმურაზის ქვეყნიდანაა. ნიკოლოზი 30 წელიწადი იერუსალიმში მოღვაწეობდა, იქიდან კი ევროპის ქვეყნებში და მერე ლიტვაში მოხვდა. ლიტვიდან ნიკოლოზი მოსკოვში გაემგზავრა, სადაც მას ნეტარხსენებული მოსკოვისა და რუსეთის დიდი ხელმწიფისა და პატრიარქის ფილარეტ ნიკიტას -ძისა და სრულიად რუსეთის დიდი წმინდა ხელმწიფე მეფისა და დიდი მთავრის მიხეილ თევდორეს-ძის წყალობა ჰქონია; ნიკოლოზს ბერძნული და ლათინური განათლება აქვს მიღებული.
4 მაისს ხობიდან და ეპისკოპოს ნიკოლოზისგან წამოვედით და 6 მაისს ცაიშის მონასტერში ეპისკოპოს ანდრიასთან მივედით.

წყარო: გაბრიელ გეგენავას, ფედოტ ელჩინისა და პავლე ზახარიევის ელჩობათა მასალები 1636–1640 წლები. (გამოსაცემად მოამზადა და კომენტარები დაურთო ჯემალ გამახარიამ).


07.04.2020

ვენახების 1940 წლის სრულიად საკავშირო აღწერის შედეგები (ხობის რაიონი)


ვენახების 1940 წლის სრულიად საკავშირო აღწერის შედეგები (ხობის რაიონი)

ვენახების ფართობი მთლიანად (ჰექტარში)


ვენახების მთელი რაოდენობა

კოლმეურნეობა
კოლწევრები
ერთპიროვნული მეურნეობა
მუშები, მოსამსახურეები და სხვა ჯგუფები

57.04

1.45
52.91
0.74
1.94



მაღლარი ვენახები

რაიონი
სულ (ძირი)
ჰექტარი
მათ შორის -იზაბელა (ძირი)
ჰექტარი
ხობი
36650
146.55
9710
38.84


ვენახების ასაკობრივი შემადგენლობა (ჰექტრებში)

ხობი
კოლმეურნეობა
კოლწევრები
ერთპიროვნული მეურნეობა
მუშები, მოსამსახურეები და სხვა ჯგუფები
ჰექატარი
ძირი (ათასობით)
3 წლამდე
0.11
19.64
0.29
0.78
20.82
88.9
4 წლიანი
-
14.98
0.03
0.65
15.66
66.8
5 წლისა და უხნესი
1.34
18.29
0.42
0.51
20.56
84.4
სულ
1.45
52.91
0.74
1.94
57.04
240.1

ვენახების ჯიშობრივი შემადგენლობა

ხობი
კოლმეურნეობა
სულ
ცოლიკაური
0.46
0.46
კაჭიჭი
0.03
0.03
დანარჩენი ჯიშები
0.96
0.96
სულ
1.45
1.45



ვენახების ჯიშობრივი შემადგენლობა (ჰექტარი) კოლმეურნეობის წევრთა, ერთპიროვნულ მეურნეთა და სხვადასხა ჯგუფების მიხედვით

ხობი
კოლწევრები
ერთპიროვნული მეურნეობა
მუშები, მოსამსახურეები და სხვა ჯგუფები
ცოლიკაური
44.27
0.63
1.61
ციცკა
1.15
-
0.02
კრახუნა
0.21
-
-
ალექსანდროული
-
-
0.08
დანარჩენი ჯიშები

7.28
0.11
0.23
სულ
52.91
0.74
1.94



რიგზე გაშენებული ვენახების ფართობი (ჰექტარი)

რაიონი
რიგზე გაშენებულის ფართობი
ხობი
1.45









წყარო: ვენახების 1940 წლის სრულიად საკავშირო აღწერის შედეგები, 1941 წელი.